Δευτέρα 29 Απριλίου 2013

Νέα κατηγορία λαδιών κινητήρα: SAE 16


Η SAE κωδικοποιεί νέα κατηγορία ιξώδους στα λάδια κινητήρα: SAE 16


    Ένα άγνωστο ιξώδες το SAE-16 θα ενταχθεί σε αυτά που ήδη υπάρχουν στα ράφια των καταστημάτων.

   Προδιαγραφές για έναν νέο βαθμό ιξώδους, SAE 16, θα δημοσιευθούν ως μια αναθεώρηση του “SAE J300: Engine Oil Viscosity Classification” στις 2 Απριλίου 2013.

   Η αναθεώρηση της κατάταξης J300 ζητήθηκε από μια σύμπραξη Κατασκευαστών Πρωτοτύπων Ανταλλακτικών (OEM) επιβατικών αυτοκινήτων, προκειμένου να διαθέτουν έναν βαθμό ιξώδους μικρότερο από SAE 20.

   "Η κύρια αναγκαιότητα  για τη χρήση ελαιολιπαντικών χαμηλότερου ιξώδους είναι να μειωθεί η υδροδυναμική τριβή, αυξάνοντας έτσι την οικονομία καυσίμου", δήλωσε ο Michael Covitch της Lubrizol, πρόεδρος ομάδος εργασίας της SAE International για την Ταξινόμηση του Ιξώδους των Λιπαντικών Κινητήρων (EOVC).

   Εξήγησε ότι ο νέος βαθμός ιξώδους, στο μέλλον θα προδιαγράφεται από τους κατασκευαστές για αυτοκίνητα που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για να χρησιμοποιούν νέα λιπαντικά χαμηλού ιξώδους. Δεν θεωρείται ότι είναι κατάλληλο για χρήση με παλαιότερους κινητήρες ή σε νεώτερα οχήματα που δεν είναι σχεδιασμένα για τέτοια λιπαντικά χαμηλού ιξώδους. Ο Covitch σημείωσε ότι ο αριθμός SAE 16 "δεν έχει καμία εγγενή έννοια και χρησιμοποιείται μόνο για το σκοπό της κατηγοριοποίησης."

   Η κατάταξη SAE J300 χρησιμοποιείται σε όλο τον κόσμο για να χαρακτηρίσει λάδια κινητήρων από πλευράς βαθμού ιξώδους. Οι κατασκευαστές κινητήρων συστήνουν συγκεκριμένους δείκτες (βαθμούς) ιξώδους στα εγχειρίδια για να διασφαλίσουν ότι οι μηχανές τους θα έχουν αποδοτική λειτουργία καθ' όλη τη διάρκεια ζωής του οχήματος. Τα περισσότερα πρότυπα (standards) για τα λάδια των κινητήρων καθορίζονται από οργανισμούς όπως το American Petroleum Institute (API) και μεμονωμένων κατασκευαστών κινητήρων, περιλαμβάνοντας απαιτήσεις για τα λιπαντικά ώστε αυτά να συμμορφώνονται με τα όρια που καθορίστηκαν με την J300.

   Ο Covitch είπε ότι η ομάδα εργασίας EOVC (μια μόνιμη επιτροπή της SAE-Τεχνική Επιτροπή 1) "συζητήσαμε πολύ και σκληρά για το πως πρέπει να αποκαλέσουμε (ονομάσουμε) τον νέο, υψηλής-θερμοκρασίας, δείκτη ιξώδους." Επί του παρόντος, ο χαμηλότερος -υψηλής-θερμοκρασίας-  δείκτης είναι ο SAE 20. Δεν ήταν ένα απλό θέμα, ώστε ακλουθώντας έναν συμβατικό τρόπο, να χρησιμοποιηθεί η αμέσως επόμενη χαμηλότερη τιμή που να είναι πολλαπλάσιο του 5, για δύο λόγους. Πρώτον, η J300 απευθύνεται τόσο στους υψηλής όσο και χαμηλής θερμοκρασίας δείκτες (η τελευταία χρήση "W" είναι για να δείξει "χειμώνα").

   "Ο πιο επιτακτικός λόγος είναι ότι ένας από τους πιο δημοφιλής δείκτες ιξώδους κατά SAE για τα βαρέα φορτηγά Diesel σε όλο τον κόσμο και τα Diesel επιβατικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη, είναι ο SAE 15W-40," είπε ο Covitch είπε. «Η ομάδα εργασίας μας εξέφρασε την ανησυχία ότι η υιοθέτηση SAE 15 θα μπορούσε να προκαλέσει σύγχυση στους καταναλωτές εξοικειωμένοι με λάδια SAE 15W-40 και μπορεί να οδηγήσει σε εσφαλμένη εφαρμογή του λάθος λιπαντικού σε λάθος οχήματα, ιδίως των οχημάτων που δεν είναι σχεδιασμένα για να λειτουργούν με τέτοιου χαμηλού-ιξώδους λιπαντικά."

   Το δεύτερο κίνητρο για τη υιοθέτηση του SAE 16 ήταν η αναμονή νέων, χαμηλότερων δεικτών ιξώδους για λιπαντικά κινητήρων που θα μπορούσαν να οριστούν σε μελλοντικές αναθεωρήσεις της J300.
   "Αν συνεχίζαμε την αντίστροφη μέτρηση από το SAE 20 σε 15 έως 10, κ.λπ., θα μπορούσε να αντιμετωπίσουμε συνεχή θέματα σύγχυσης των πελατών με τους δημοφιλής χαμηλής-θερμοκρασία δείκτες ιξώδους, όπως SAE 10W, SAE 5W, καθώς και SAE 0W", σημείωσε. "Επιλέγοντας να αποκαλέσουμε το νέο δείκτη ιξώδους ως SAE 16, έχουμε δημιουργήσει ένα προηγούμενο για μελλοντικούς δείκτες, μετρώντας αντίστροφα κατά τέσσερα αντί για πέντε: SAE 12, SAE 8, SAE 4"

   Ο Covitch είπε ότι η ομάδα εργασίας EOVC αναγνώρισε πως χρησιμοποιώντας το ασυνήθες όνομα "SAE 16" θα μπορούσε να κάνει τους καταναλωτές να καλοσκεφτούν πριν επιλέξουν το σωστό λάδι το οχημάτων τους.
   Άλλωστε προσθέτοντας τον δείκτη SAE 16, η νέα αναθεώρηση J300 αναθεωρεί, επίσης, και το ελάχιστο εύρος του υψηλής-θερμοκρασία ιξώδους SAE 20. "Στο παρελθόν, το κινηματικό ιξώδες ενός λιπαντικού SAE 20, που μετράται στους 100 ° C (212 ° F) ήταν 5,6 cSt (centistokes) λιγότερο από 9,3 cSt," εξήγησε ο Covitch. "Αυτό ήταν ένα πολύ ευρύτερο φάσμα από ό,τι το SAE 30, 40 , 50, ή 60, και το χαμηλότερο μέρος του παλιού εύρους SAE 20 δεν χρησιμοποιούνταν. Ως εκ τούτου, το ελάχιστο κινηματικό ιξώδες αυξήθηκε σε 6,9 cSt για να φέρει το φάσμα των SAE 20 σύμφωνα με εκείνο των υψηλότερων δεικτών ιξώδους."

   Το νέο πρότυπο εγκρίθηκε επίσημα από τo  Συμβούλιο Καυσίμων και Λιπαντικών του SAE στo Νόρφολκ, Βιρτζίνια, το Δεκέμβριο του 2012. Η Δημοσίευση καθυστέρησε για μερικούς μήνες για να δώσει στους άλλους Οργανισμούς Προτυποποίησης λιπαντικών που επηρεάζονται, το χρονικό περιθώριο αναθεώρησης για να κάνουν οποιεσδήποτε αλλαγές που είναι αναγκαίες για να είναι σε πλήρη συμμόρφωση πριν από τη δημοσίευση του έγγραφου της νέας κατάταξης J300.

   Η J300 επί του παρόντος αφορά τους δείκτες ιξώδους υψηλής-θερμοκρασίας (SAE 20, 30, 40, 50, και 60) και τους δείκτες χαμηλής-θερμοκρασίας (0W, 5W, 10W, 15W, 20W και 25W). Σε γενικές γραμμές, είπε ο Covitch, οι μεγαλύτεροι αριθμοί δεικνύουν λιπαντικά υψηλότερου ιξώδους που έχουν σχεδιαστεί για οχήματα που λειτουργούν σε περιβάλλοντα με υψηλές θερμοκρασίες ή για οχήματα που απαιτούν λιπαντικά υψηλού ιξώδους για μέγιστη προστασία απ΄ τη φθορά. Μικρότεροι αριθμοί δεικνύουν λιπαντικά χαμηλότερου ιξώδους που συνιστώνται για οχήματα που λειτουργούν σε ψυχρά κλίματα ή / και για τους κινητήρες έχουν σχεδιαστεί για μέγιστη οικονομία καυσίμου.

   Η νέα αναθεώρηση του J300 δεν επιφέρει αλλαγές στους δείκτες χαμηλής-θερμοκρασίας W.


Γ.  Τζημόπουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου